Koparki gąsienicowe to przeważnie konstrukcje jednonaczyniowe. W porównaniu do koparko – ładowarek charakteryzują się znacznie lepszym zasięgiem kopania, a także znacznie większym kątem obrotu łyżki. W przypadku budowy o ograniczonej możliwości manewrowania jest to istotny atut, który znacząco pozwala ograniczyć czas niezbędny na przerzucenie urobku z jednego miejsca do drugiego. Koparki gąsienicowe posiadają też niżej osadzony środek ciężkości. Sprawia to, że sprawdzają się w przypadku robót odbywających się na terenie o znacznym stopniu pochylenia. Ze względu na charakterystykę wykonywanych zdań można wyróżnić bardzo duży przekrój maszyn, które w skrajnych przypadkach mogą ważyć mniej niż tonę lub w z drugiej strony aż kilkaset ton.
Zobacz także: Maszyny do wyburzeń – rodzaje, zastosowanie, skuteczność
Sam napęd gąsienicowy przejawia szereg zalet, szczególnie w trudnym terenie
Gąsienice posiadają znacznie większą powierzchnię styku pojazdu z podłożem niż koła, co istotnie zmniejsza nacisk jednostkowy. Dla operatora oznacza to, że w znacznie mniejszym stopniu zaangażowany jest w badanie przejezdności terenu. Nie bez powodu napędy gąsienicowe wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie kluczowym czynnikiem jest możliwość pokonywania terenu, a nie prędkość. Należy uwzględnić jednak fakt, że koparki gąsienicowe nie mogą poruszać się po zwykłych drogach publicznych. Wymagany jest odpowiedni transport, aby maszynę przewieźć z jednego placu budowy na drugi.
Trwałość napędu gąśienicowego
Z praktycznego punktu widzenia warto także zauważyć, że trwałość napędu gąsienicowego jest często znacznie lepsza niż żywotność opon. Gąsienice to jedne z wielu części do koparek, które stale się zużywają i wymagają wymiany. Przyjmuje się, że wymiana powinna nastąpić minimum po trzech tysiącach godzin, jednak w praktyce oznacza to nieprzerwaną pracę przez około 5 do 7 lat. To ponad 50% zysku w stosunku do typowego napędu kołowego. Oczywisty wydaje się fakt, że koparki gąsienicowe będą wolniejsze niż ich kołowe odpowiedniki. Jednak ze względu na ograniczenia mobilności maszyn budowlanych różnica ta jest znacznie mniejsza niż powszechnie się uważa. Napęd gąsienicowy pozwala rozpędzić pojazd budowlany do prędkości między 20 a 35 kilometrów na godzinę. Natomiast w przypadku koparek kołowych wartość ta bardzo rzadko przekracza 40 kilometrów na godzinę.
Koparki gąsienicowe przeważnie są znacznie cięższe niż koparki innego typu. Dlatego warto upewnić się, że teren po którym pojazd tego typu będzie się poruszał nie grozi zapadnięciem przy masie nierzadko przekraczającej 40 ton.
W ostatnich latach producenci coraz częściej montują w swoich maszynach napędy hybrydowe
Pozwalają one na istotną oszczędność paliwa. Najpopularniejsze rozwiązania to akumulatory hydrauliczno-gazowe, które potrafią skumulować energię powstałą przy wyhamowaniu górnej ramy koparki. Dodatkowo implementuje się elektroniczne sterowanie pompą główną, co pozwala obniżyć maksymalne obroty silnika do 1500 obrotów na minutę. W niektórych konstrukcjach spotykane są także adaptacyjne rozdzielacze główne, które w inteligentny sposób sterują pracą pompy głównej. Gdy łyżka natrafi na twardy materiał, nie jest zawór przelewowy tak, jak ma to miejsce w klasycznych układach hydraulicznych.